ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ΘΕΜΑ «ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ»


Η «Αγωνιστική Συνεργασία Πελοποννήσου» θεωρεί ότι το Περιφερειακό Συμβούλιο πρέπει να έχει αναβαθμισμένο ρόλο και όχι να είναι απλά ένα διοικητικό κέντρο διαχειριστικής λογικής. Και βέβαια πρέπει να συμβάλει στην ενίσχυση του λαϊκού και κοινωνικού ελέγχου και της συμμετοχής των πολιτών και των φορέων.
Στα πλαίσια της συνεχιζόμενης διαδικασίας διοικητικής μεταρρύθμισης, αποκέντρωσης και μεταφοράς αρμοδιοτήτων στις αιρετές Περιφέρειες, το Περιφερειακό Συμβούλιο συνδυάζει στοιχεία τόσο των καταργηθέντων Νομαρχιακών Συμβουλίων, όσο και του κοινοβουλευτικού θεσμού, γι’ αυτό και ήδη από την έναρξη της λειτουργίας του πρέπει να ενσωματώσει και θεσμούς που προσιδιάζουν στις διαδικασίες κοινοβουλευτικού ελέγχου, όπως οι ειδικές συνεδριάσεις για την συζήτηση ερωτήσεων, επερωτήσεων, επίκαιρων ερωτήσεων, καθώς και αναφορών των συμβούλων αλλά και διαμέσου αυτών των φορέων της κοινωνίας των πολιτών.
Εάν λοιπόν θέλουμε το Περιφερειακό Συμβούλιο να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο, εάν θέλουμε να αμβλύνουμε τις αρνητικές επιπτώσεις του κατά βάση συγκεντρωτικού υπέρ του προσώπου του Περιφερειάρχη και της Εκτελεστικής Επιτροπής θεσμικού πλαισίου του «Καλλικράτη», εάν θέλουμε να διαμορφώσουμε έναν περιφερειακό αναπτυξιακό σχεδιασμό που θα βασίζεται στον κοινωνικό διάλογο, στη συμμετοχή των πολιτών, στη δημοκρατία, στη συναίνεση και στις συνέργειες, οφείλουμε να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατότητα και να επιδείξουμε ισχυρή πολιτική βούληση στην κατεύθυνση του να διευρύνουμε και να βαθύνουμε τη δημοκρατική και συλλογική του λειτουργία.

Α) Η πρώτη βασική δημοκρατική αρχή έχει σχέση με τη λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Βασικά κρίνουμε τα εξής θέματα:
1)           Ουσιαστική δυνατότητα συμμετοχής όλων των συμβούλων στα προς συζήτηση θέματα. Συνεπώς υποχρεωτικά με την πρόσκληση να επισυνάπτονται και οι εισηγήσεις όλων των θεμάτων της Η.Δ.
2)           Δυνατότητα όλων των παρατάξεων να εντάσσουν δια του προέδρου θέματα στην ημερήσια διάταξη. Δηλαδή Κάθε παράταξη που εκπροσωπείται στο Περιφερειακό Συμβούλιο, ανεξαρτήτως του αριθμού των συμβούλων, να έχει τη δυνατότητα να προτείνει θέματα στην ημερήσια διάταξη και να υποχρεούται ο πρόεδρος να τα περιλαμβάνει στην ημερήσια διάταξη.
3)           Διεύρυνση των προσώπων και των οργάνων που δικαιούνται να ζητούν από τον πρόεδρο του περιφερειακού συμβουλίου την εγγραφή θέματος στην ημερήσια διάταξη ή/και την πρόσκληση υπηρεσιακού παράγοντα ή πολίτη (εκπροσώπου φορέα/ συλλογικότητας ή και ιδιώτη) στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου.
4)           Αναβάθμιση της διαδικασίας ελέγχου της περιφερειακής αρχής.
5)           Διεύρυνση της κοινωνικής συμμετοχής στις διαδικασίες του περιφερειακού συμβουλίου.
6)           Πρόβλεψη του δικαιώματος κατάθεσης αναφοράς προς το περιφερειακό συμβούλιο από πολίτες ή φορείς, κατά τα πρότυπα του αντίστοιχου θεσμού του εθνικού κοινοβουλίου.
7)           Να δοθεί η δυνατότητα σε όλες τις παρατάξεις που δεν εκπροσωπούνται στο Περιφερειακό Συμβούλιο να έχουν δικαίωμα λόγου εφ’ όσον το επιθυμούν στις συνεδριάσεις.
8)           Να θεσμοθετηθεί ο θεσμός της επίκαιρης ερώτησης και της εισαγωγής θέματος προ ημερησίας διάταξης, και από τις μειοψηφίες εφόσον φυσικά προκύπτει έκτακτο γεγονός.
9)           Μετά από πρόταση κάθε παράταξης, ανεξάρτητα από τον αριθμό των εδρών της, να θεσμοθετηθεί μία φορά το χρόνο, κάθε παράταξη να μπορεί να προτείνει μία συνεδρίαση όπου θα συζητούνται ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος, τα οποία αφορούν την οικονομική, κοινωνική, πολιτιστική και πολιτισμική ανάπτυξη της περιφέρειας και των πολιτών της.
10)      Να καθοριστεί χρόνος ομιλίας των συμβούλων, ανάλογα με το θέμα συζήτησης, τόσο της πλειοψηφίας, όσο και των λοιπών παρατάξεων. Ο χρόνος ομιλίας πρέπει να καθοριστεί σε όριο, το οποίο θα επιτρέπει την ανάπτυξη του θέματος, όχι μόνο από τον εισηγητή της πλειοψηφίας, αλλά και τους εισηγητές των μειοψηφιών.
11)      Να προβλεφθεί, επίσης, ότι υπό όρους (όταν δηλαδή θα έχει εξαντληθεί ο κατάλογος των συμβούλων), να λαμβάνουν μέρος στη συζήτηση και πολίτες.
Β) Η δεύτερη βασική δημοκρατική αρχή είναι η αναγνώριση του ρόλου των μειοψηφιών εκ μέρους της πλειοψηφίας.
Προτείνουμε:
α) Ουσιαστική και τακτική διαβούλευση του Περιφερειάρχη με τους επικεφαλής των παρατάξεων της μειοψηφίας πριν την εισαγωγή στο Π.Σ. σοβαρών θεμάτων.
β) Εξασφάλιση της δυνατότητας των παρατάξεων να ασκούν το ρόλο και τα καθήκοντά τους. Για το σκοπό αυτό οι παρατάξεις πρέπει να έχουν γραφείο, ηλεκτρονικό υπολογιστή και γραμματειακή στήριξη στην έδρα της Περιφέρειας ή στην έδρα μιας άλλης Περιφερειακής Ενότητας αν το επιλέξουν και γραφείο και ηλεκτρονικό υπολογιστή στις πρωτεύουσες όλων των άλλων νομών, με ένα υπάλληλο για γραμματειακή υποστήριξη όλων των παρατάξεων και όλων των συμβούλων που είναι από τον αντίστοιχο νομό.
γ) Να προτείνουμε στο Υπουργείο Εσωτερικών να καθοριστεί ένας ελάχιστος προϋπολογισμός για τη λειτουργία των παρατάξεων.
Γ) Η τρίτη βασική δημοκρατική αρχή αφορά τον τρόπο συγκρότησης των Επιτροπών, αλλά και ομάδων εργασίας.
Συγκεκριμένα προτείνουμε:
1. Συγκρότηση των θεματικών επιτροπών του Περιφερειακού Συμβουλίου κατά τρόπον ώστε να διευκολύνεται η κατά το δυνατόν ευρύτερη και αναλογικότερη εκπροσώπηση περισσότερων παρατάξεων.
Ο ν. 3852/2010 δεν προβλέπει συγκεκριμένο αριθμό μελών για τις θεματικές επιτροπές. Τούτο επιτρέπει – με την πρόβλεψη σχετικά διευρυμένου αριθμού μελών – να εκπροσωπούνται σε αυτές όσο το δυνατόν περισσότερες παρατάξεις, ανάλογα με τη δύναμή τους στο Περιφερειακό Συμβούλιο, και να αμβλυνθεί το αντιδημοκρατικό πλειοψηφικό σύστημα στο οποίο στηρίζεται η αρχιτεκτονική του «Καλλικράτη». Συγκεκριμένα προτείνουμε οι δύο θεματικές επιτροπές να είναι 11μελείς με αναλογία 6 η πλειοψηφία και 5 οι μειοψηφίες.
2. Σύσταση άτυπων ομάδων εργασίας στα πλαίσια του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Προκειμένου πρώτον να διευκολυνθεί η καλύτερη προετοιμασία των εργασιών του Περιφερειακού συμβουλίου, δεύτερον να αποκτήσει δημοκρατικότερα και συλλογικότερα χαρακτηριστικά η λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου και τρίτον να αναβαθμιστεί ο ουσιαστικός ρόλος και η δημοκρατική λειτουργία των ίδιων των περιφερειακών παρατάξεων και (και ιδίως όσων διαθέτουν μικρό αριθμό συμβούλων, και άρα αφενός δεν διευκολύνονται να συμμετέχουν εάν είναι υποχρεωμένες να εκπροσωπούνται παντού από τους εκλεγμένους περιφερειακούς συμβούλους τους και αφετέρου δεν δύνανται να αξιοποιήσουν σε θεσμικό επίπεδο τα μέλη τους), προτείνουμε:
Ανεξάρτητα από τις δύο θεματικές επιτροπές που προβλέπονται από τον «Καλλικράτη» και παράλληλα με αυτές, θα μπορούσαν με απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου να συσταθούν άτυπες ομάδες εργασίας, οι οποίες θα καλύπτουν έναν τομέα αρμοδιότητας της αιρετής Περιφέρειας η καθεμία (δηλαδή: α) Προγραμματισμού – Ανάπτυξης, β) Γεωργίας – Κτηνοτροφίας – Αλιείας, γ) Φυσικών Πόρων – Ενέργειας – Βιομηχανίας, δ) Απασχόλησης – Εμπορίου – Τουρισμού, ε) Μεταφορών – Επικοινωνιών, στ) Έργων – Χωροταξίας – Περιβάλλοντος, ζ) Υγείας, η) Παιδείας – Πολιτισμού – Αθλητισμού, θ) Πολιτικής Προστασίας – Διοικητικής Μέριμνας).
Επιπλέον προτείνουμε τη σύσταση δύο ακόμα ομάδων εργασίας, και συγκεκριμένα:
α) Μια ομάδα εργασίας η οποία θα έχει την ευθύνη της παρακολούθησης της συνέχειας τη διαδικασίας της διοικητικής μεταρρύθμισης και θα εισηγείται στο Περιφερειακό Συμβούλιο ζητήματα θεσμικά, εσωτερικής συγκρότησης και οργάνωσης κλπ., σε συνεργασία με τις αρμόδιες προς τούτο υπηρεσίες και
β) Μια ομάδα εργασίας η οποία θα ασχολείται με ευρωπαϊκά θέματα περιφερειακού ενδιαφέροντος, αναζήτηση και ανάπτυξη εθνικών και διεθνών διαπεριφερειακών συνεργασιών κ.λπ.
Οι ομάδες αυτές θα στελεχώνονται από μέλη όλων των περιφερειακών παρατάξεων κατ’ εκλογή τους, είτε μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου είτε μη. Η εκπροσώπηση μπορεί να γίνεται είτε αναλογικά βάσει της εκλογικής δύναμης της κάθε παράταξης είτε (κατά τη γνώμη μας προτιμότερο, δοθέντος ότι τα πορίσματα αυτών των ομάδων εργασίας θα έχουν ούτως ή άλλως συμβουλευτικό και βοηθητικό προς το Περιφερειακό Συμβούλιο χαρακτήρα) με ένα μέλος από κάθε παράταξη.
Οι ομάδες εργασίας θα επεξεργάζονται προτάσεις πάνω στα επιμέρους ζητήματα που θα εμπίπτουν στην ειδικότερη θεματική της κάθε μίας, είτε με δική τους πρωτοβουλία είτε κατόπιν σχετικού αιτήματος του Περιφερειάρχη, των Αντιπεριφερειαρχών, του Προέδρου του Περιφερειακού Συμβουλίου ή του επικεφαλής μιας (1) παράταξης και θα τις υποβάλλουν στην περιφερειακή αρχή και τον Πρόεδρο του Π.Σ., προκειμένου αυτοί να τα φέρουν προς περαιτέρω συζήτηση και ψήφιση στο Περιφερειακό Συμβούλιο.
Σημειώνουμε ότι η ύπαρξη και η λειτουργία αυτών των ομάδων εργασίας επιτροπών δεν θα έχει καμία εμπλοκή με τη λειτουργία των θεματικών επιτροπών του άρθρου 164 Ν. 3852/2010, στις οποίες δίδεται αποφασιστική αρμοδιότητα αντί του Περιφερειακού Συμβουλίου για δύο επιμέρους θέματα.
3. Διαφάνεια στις συνεδριάσεις των επιτροπών (οικονομικής και θεματικών).
Πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη και μέριμνα ώστε:
Ø     Όλες οι παρατάξεις – είτε μετέχουν είτε όχι στην κάθε επιτροπή – να ειδοποιούνται για τις συνεδριάσεις της, να τους κοινοποιείται η ημερήσια διάταξη κάθε συνεδρίασης, να παρίσταται με δικαίωμα λόγου ο επικεφαλής τους ή ορισμένος εκπρόσωπός του, μέλος ή μη του Π.Σ., και να τους παρέχεται όλο το σχετικό ενημερωτικό υλικό που θα δίδεται και στα μέλη της επιτροπής.
Ø     Να δοθεί και ως πολιτική κατεύθυνση το να παραπέμπονται στο Περιφερειακό Συμβούλιο τα κρίσιμα ή αμφισβητούμενα θέματα της κάθε επιτροπής, όπως άλλωστε προβλέπεται ως δυνατότητα από το ν. 3852/2010 και τον πρότυπο κανονισμό λειτουργίας του περιφερειακού συμβουλίου, ώστε να έχουν δικαίωμα λόγου και ψήφου και οι παρατάξεις που δεν εκπροσωπούνται σε αυτή.
Δ) Η τέταρτη βασική δημοκρατική αρχή είναι η συμμετοχή των πολιτών.
Προτείνουμε την καθιέρωση τοπικών δημοψηφισμάτων για τη γνωμοδότηση σε περιφερειακά θέματα.
Τα δημοψηφίσματα αυτά θα έχουν – αναγκαστικά, λόγω θεσμικού πλαισίου – συμβουλευτικό χαρακτήρα, μπορεί όμως να υπάρχει πριν την προκήρυξή τους πολιτική δέσμευση της περιφερειακής αρχής ότι θα σεβαστεί το αποτέλεσμά τους.
Ε) Η πέμπτη βασική δημοκρατική αρχή, αφορά τη λειτουργία των Αντιπεριφερειαρχών.
Προτείνουμε να υπάρξει πολιτική συμφωνία στο Περιφερειακό Συμβούλιο για τη θεσμοθέτηση άτυπου οργάνου κατά νομό.
Με δεδομένο ότι ο «Καλλικράτης» δεν προβλέπει συλλογικά όργανα σε κάθε Νομό, ενώ στο επίπεδο των Δήμων υπάρχει σε κάθε δημοτική και τοπική κοινότητα συλλογικό όργανο, προτείνουμε, να υπάρξει πολιτική συμφωνία, ότι θα λειτουργεί σε κάθε νομό άτυπο συλλογικό όργανο, στο οποίο θα συμμετέχουν οι αιρετοί σύμβουλοι κάθε Νομού και οι υποψήφιοι Αντιπεριφερειάρχες των παρατάξεων που εκπροσωπούνται στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Το συλλογικό αυτό όργανο θα το συνεδριάζει ο Αντιπεριφερειάρχης μία φορά το μήνα για να συζητά θέματα που αφορούν τον κάθε νομό.
Επίσης προτείνουμε για το θέμα αυτό να αποφασίσει το Περιφερειακό Συμβούλιο να προτείνει να υπάρξει τροποποίηση από το Υπουργείο Εσωτερικών, ώστε στο μέλλον να έχει θεσμική μορφή το συλλογικό όργανο κατά νομό.
Στη βάση των παραπάνω, προτείνουμε τις εξής τροποποιήσεις για τον Κανονισμό λειτουργίας.
Θεωρούμε ότι ο κανονισμός λειτουργίας του Περιφερειακού Συμβουλίου μπορεί να αποτελέσει σπουδαίο εργαλείο που θα συμβάλει στο να μπορέσει το όργανο αυτό να επιτελέσει με επιτυχία τη δημοκρατική του αποστολή.
Στη βάση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που έχει το Περιφερειακό Συμβούλιο, δηλαδή συνδυασμός της παράδοσης των θεσμών του Νομαρχιακού Συμβουλίου και του εθνικού Κοινοβουλίου, δημοκρατική νομιμοποίηση, τεκμήριο αρμοδιότητας, καταθέτουμε την πρότασή μας για τον κανονισμό λειτουργίας του.
Θέλουμε να τονίσουμε ότι οι τροπολογίες που αποφάσισε και εισηγείται η Ένωση Περιφερειών κάνουν ακόμα πιο αντιδημοκρατικό τον πρότυπο κανονισμό, γι’ αυτό διαφωνούμε στα βασικά που προτείνει, όπως θα εξηγήσουμε στο τέλος του κειμένου.

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ

Η «ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ» καταθέτει τις εξής προτάσεις, οι οποίες αναλυτικά έχουν ως εξής:
1. Στο άρθρο 2:
α) κατά την απαρίθμηση των αρμοδιοτήτων του περιφερειακού συμβουλίου να προστεθεί ως πρώτη (1η) αρμοδιότητα του περιφερειακού συμβουλίου η φράση: «το δημοκρατικό αναπτυξιακό προγραμματισμό για τη Πελοπόννησο».
β) να προστεθεί αρμοδιότητα στις ήδη απαριθμούμενες, ήτοι να προστεθεί η φράση: «τον ορισμό και την ανάκληση του περιφερειακού παραστάτη του πολίτη και της επιχείρησης, σύμφωνα με το άρθρο 179 του ν. 3852/2010».
γ) στην ένατη (9η) και ήδη δέκατη (10η), μετά την ανωτέρω υπό 1. Προσθήκη, από τις αρμοδιότητες του περιφερειακού συμβουλίου, η οποία αναφέρεται στην έγκριση του κανονισμού, να προστεθεί η φράση: «και την αναθεώρηση» [του κανονισμού].
δ) να προστεθούν οι επιπλέον αρμοδιότητες:
i) «την ψήφιση του χάρτη δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των πολιτών της Περιφέρειας, τον κανονισμό πληροφόρησης των πολιτών και τον κανονισμό διαβούλευσης»
ii) «την έγκριση σχεδίων αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και φυσικών καταστροφών»
iii) «την έγκριση των εκθέσεων πεπραγμένων που εισηγούνται σύμφωνα με το νόμο η εκτελεστική και οικονομική επιτροπή»
2. Στο άρθρο 5:
α) στην παράγραφο 1, μετά τη φράση «που προτείνει ο Περιφερειάρχης και η Οικονομική Επιτροπή», να προστεθεί η φράση «καθώς και οι επιτροπές του περιφερειακού συμβουλίου, ο επικεφαλής κάθε παράταξης ανεξαρτήτως αριθμού συμβούλων ή το ένα πέμπτο (1/5) των μελών του περιφερειακού συμβουλίου».
β) στην πρώτη (1η) εκ των απαριθμούμενων αρμοδιοτήτων του προέδρου του περιφερειακού συμβουλίου, η λέξη «ιδιώτες» να αντικατασταθεί από τη φράση: «πολίτες, εκπροσώπους φορέων και συλλογικοτήτων της κοινωνίας των πολιτών».
γ) στην παράγραφο 7, να παραμείνει η αρχική διατύπωση που προτείνει η ΕΕΤΑΑ και το Υπουργείο Εσωτερικών.
3.  Στο άρθρο 8:
α) στο θέμα της λειτουργίας του περιφερειακού συμβουλίου, στο σημείο όπου αναφέρεται ότι «[…] αναγράφει υποχρεωτικά όλα τα θέματα που προτείνει ο περιφερειάρχης και η οικονομική επιτροπή», να προστεθεί η φράση: «καθώς και οι επιτροπές του περιφερειακού συμβουλίου, ο επικεφαλής κάθε παράταξης ανεξαρτήτως αριθμού συμβούλων ή το ένα πέμπτο (1/5) των μελών του περιφερειακού συμβουλίου».
β) στην παρ. 3: «... Τα θέματα προς συζήτηση πρέπει απαραιτήτως να συνοδεύονται από εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας ...».
Πρέπει να αναδιατυπωθεί και να αναφέρει ότι «Η εισήγηση είναι του αρμοδίου αντιπεριφερειάρχη και η οποία πρέπει να συνοδεύεται από εισήγηση και της αρμόδιας υπηρεσίας».
4. Στο άρθρο 9:
α) στην παράγραφο 1, να γραφεί ως εξής: «Το Περιφερειακό Συμβούλιο συνεδριάζει υποχρεωτικά ύστερα από πρόσκληση του προέδρου του σε τακτική συνεδρίαση τουλάχιστον 2 φορές το μήνα».
β) στην παράγραφο 2: Πρέπει να παραμείνει στην αρχή όπως ήταν το αρχικό κείμενο «Ο Πρόεδρος καλεί το Συμβούλιο ... και συνοδεύεται από γραπτές εισηγήσεις επί των θεμάτων που θα συζητηθούν» (και όχι από τις τυχόν υπάρχουσες όπως λέει η τροποποίηση).
γ) στην παράγραφο 3: Επανάληψη της συμπλήρωσης που έχουμε καταθέσει στα άρθρα 5 και 8, δηλαδή «καθώς και οι επιτροπές του περιφερειακού συμβουλίου, ο επικεφαλής κάθε παράταξης ανεξαρτήτως αριθμού συμβούλων ή το ένα πέμπτο (1/5) των μελών του περιφερειακού συμβουλίου».
δ) στην παράγραφο 6: Όπως ήταν το αρχικό κείμενο.
5. Στο άρθρο 10, στη 2η παράγραφο: Να συμπληρωθεί με τη φράση «Εκτός αν τεθεί θέμα έλλειψης απαρτίας από ένα σύμβουλο η απαρτία να υπολογίζεται επί των παρόντων εκείνη τη στιγμή»
6. Στο άρθρο 13,
α) στο τέλος της παραγράφου 1, να γραφεί ως εξής: «στη συνέχεια διαβάζονται και απαντώνται οι ερωτήσεις και επερωτήσεις κατά τις διατάξεις του άρθρου 16 του παρόντος κανονισμού».
β) Η παράγραφος 3 να παραμείνει όπως ήταν το αρχικό κείμενο, δηλαδή να σβηστεί από το «Η παράταξη της πλειοψηφίας μπορεί να ορίσει μέχρι δύο ειδικούς αγορητές ... της μειοψηφίας», και στη συνέχεια όπως ήταν το αρχικό κείμενο δηλαδή «Για κάθε θέμα μιλά ο επικεφαλής της παράταξης και ο ειδικός αγορητής, εκτός εάν ο επικεφαλής ασκήσει ο ίδιος αυτό το ρόλο». Δηλαδή να σβηστούν τα «εκτός από τον εισηγητή και οι ειδικοί λοιποί αγορητές καταθέτουν γραπτό κείμενο» και «η παράταξη της πλειοψηφίας μπορεί να ορίσει μέχρι δύο (2) ειδικούς αγορητές».
γ) στην παράγραφο 6, να γραφεί όπως ήταν στο αρχικό κείμενο, δηλαδή: «Ο εισηγητής κάθε θέματος έχει στη διάθεσή του 10 λεπτά της ώρας για την πρώτη τοποθέτηση και 5 λεπτά για τη δεύτερη. Τον ίδιο χρόνο έχει και ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης και ο επικεφαλής περιφερειακής παράταξης. Ο ειδικός αγορητής κάθε παράταξης έχει στη διάθεσή του 5 λεπτά για την πρώτη τοποθέτηση και 3 για τη δεύτερη. Ο πρόεδρος του σώματος μπορεί να παρατείνει τη διάρκεια ομιλιών των ανωτέρω κατά 2 λεπτά, αν τούτο επιβάλλεται από τη φύση του θέματος».
δ) στην παράγραφο 8, να γραφεί ως εξής: «Η διάρκεια κάθε συνεδρίασης ορίζεται σε ανώτατο όριο 5ωρη και μπορεί να παραταθεί σε εξαιρετικές περιπτώσεις επί 2 ώρες το πολύ με απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου ... Η συζήτηση των ερωτήσεων και επερωτήσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει τη 1 ½ ώρα».
ε) στο τέλος της παραγράφου 9, να προστεθεί και η φράση: «και οι λοιποί επικεφαλής των παρατάξεων του Περιφερειακού Συμβουλίου».
7. Το άρθρο 16, το οποίο έχει τίτλο «Ερωτήσεις-Επερωτήσεις, να μετονομαστεί σε «Διαδικασίες ελέγχου της περιφερειακής αρχής» και να προστεθεί σε αυτό πρώτη (1η) παράγραφος, η οποία θα αφορά το δικαίωμα κατάθεσης αναφοράς προς το περιφερειακό συμβούλιο, κατά το πρότυπο του αντίστοιχου κοινοβουλευτικού θεσμού και θα έχει ως εξής:
α) Κάθε πολίτης ή περισσότεροι πολίτες από κοινού, καθώς και φορείς, μη κυβερνητικές οργανώσεις και άλλοι εκπρόσωποι της κοινωνίας των πολιτών, έχουν δικαίωμα να απευθύνουν στο περιφερειακό συμβούλιο γραπτές αναφορές που περιέχουν αιτήματα ή παράπονα. Οι αναφορές παρουσιάζονται από περιφερειακό σύμβουλο ή παραδίδονται στον πρόεδρο του περιφερειακού συμβουλίου. Οι περιφερειακοί σύμβουλοι που επιθυμούν να υιοθετήσουν αναφορά, την προσυπογράφουν κατά την κατάθεσή της ή το δηλώνουν κατά την ανακοίνωσή της στο περιφερειακό συμβούλιο. Οι αναφορές καταχωρίζονται σε ειδικό προς τούτο βιβλίο κατά τη σειρά κατάθεσής τους.
Ο περιφερειάρχης ή ο αρμόδιος κατά περίπτωση αντιπεριφερειάρχης στον οποίο διαβιβάζεται η αναφορά οφείλει στην πρώτη εντός ενός (1) μήνα από την κατάθεση συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου να απαντήσει στο συμβούλιο, με ταυτόχρονη κοινοποίηση στους περιφερειακούς συμβούλους που την είχαν υιοθετήσει και σε αυτόν ή αυτούς που την υπέβαλαν. Εάν ο προς ον περιφερειάρχης ή αντιπεριφερειάρχης δεν απαντήσει εμπρόθεσμα, η αναφορά μπορεί να συζητηθεί ως επερώτηση, με πρωτοβουλία ενός ή περισσότερων από τους περιφερειακούς συμβούλους που την υιοθέτησαν, κατά τα οριζόμενα στον παρόντα Κανονισμό.
β) Η παράγραφος 1 να διατυπωθεί ως εξής: «Κάθε σύμβουλος έχει δικαίωμα να καταθέτει γραπτές ερωτήσεις και επερωτήσεις για τις περιφερειακές υποθέσεις. Επί των ερωτήσεων και επερωτήσεων απαντά ο Περιφερειάρχης ή ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης στην αμέσως επόμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου πριν από τη συζήτηση των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης, εφόσον η ερώτηση ή επερώτηση κατατέθηκε 5 ημέρες πριν τη συνεδρίαση. Αν η ερώτηση ή η επερώτηση κατατέθηκε μετά την παρέλευσης της προαναφερομένης προθεσμίας, η απάντηση θα δοθεί στην επόμενη συνεδρίαση. Σε περίπτωση κατάθεσης μεγάλου αριθμού ερωτήσεων και επερωτήσεων, ο Πρόεδρος του Π.Σ. μπορεί να αναβάλει τη συζήτηση και να ορίσει ειδική συνεδρίαση πριν την επόμενη συνεδρίαση του Π.Σ.».
γ) Η παράγραφος 5 να γραφεί: «α. Κατά τη συζήτηση της ερώτησης προηγείται προφορική ανάπτυξη από τον ερωτώντα και ακολουθεί απάντηση του Περιφερειάρχη ή του Αντιπεριφερειάρχη. β. Κατά τη συζήτηση της επερώτησης προηγείται προφορική ανάπτυξη από τον ερωτώντα και ακολουθεί απάντηση του Περιφερειάρχη ή του Αντιπεριφερειάρχη με δικαίωμα παρέμβασης των επικεφαλής των περιφερειακών παρατάξεων. Ο επερωτών δικαιούται να δευτερολογήσει για 2 λεπτά και κλείνει στον ίδιο χρόνο ο Περιφερειάρχης ή ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης».
δ) Να θεσμοθετηθεί ο θεσμός της επίκαιρης ερώτησης και της εισαγωγής θέματος προ ημερησίας διάταξης, εφόσον φυσικά προκύπτει έκτακτο γεγονός.
8. Το άρθρο 17, που αφορά στις αποφάσεις και τις ψηφοφορίες, στη 2η παράγραφο, μετά τη φράση «η πρόταση ψηφίζεται μια φορά και στο σύνολό της», να προστεθεί η φράση: «εξαιρείται η περίπτωση κατά την οποία το περιφερειακό συμβούλιο καλείται να υιοθετήσει κείμενο που απαρτίζεται από περισσότερα άρθρα, και ιδίως πάσης φύσεως κανονισμούς, «χάρτες» δικαιωμάτων κ.λπ., οπότε η ψηφοφορία γίνεται σε τρία στάδια, επί της αρχής, κατ’ άρθρο και στο σύνολο».
9. Στο άρθρο 19:
α) Στην παράγραφο 1 να συμπληρωθεί στο τέλος, στις επιτροπές ισχύει η αναλογία 60% η πλειοψηφία - 40% οι μειοψηφίες αναλογικά με τη δύναμή τους. Συγκεκριμένα οι δύο θεματικές επιτροπές να είναι 11μερείς, 6 μέλη η πλειοψηφία και 5 οι μειοψηφίες.
β) Στις συνεδριάσεις των επιτροπών προσκαλούνται οι επικεφαλής των παρατάξεων, στους οποίους δίνεται όλη η πληροφόρηση που έχουν και τα μέλη των επιτροπών και οι οποίοι δύνανται να ορίζουν εκπρόσωπό τους, ο οποίος έχει δικαίωμα λόγου στις συνεδριάσεις της επιτροπής ανεξάρτητα αν είναι ή όχι περιφερειακός σύμβουλος.
γ) Σύσταση άτυπων ομάδων εργασίας στα πλαίσια του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Προκειμένου πρώτον να διευκολυνθεί η καλύτερη προετοιμασία των εργασιών του Περιφερειακού συμβουλίου, δεύτερον να αποκτήσει δημοκρατικότερα και συλλογικότερα χαρακτηριστικά η λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου και τρίτον να αναβαθμιστεί ο ουσιαστικός ρόλος και η δημοκρατική λειτουργία των ίδιων των περιφερειακών παρατάξεων και (και ιδίως όσων διαθέτουν μικρό αριθμό συμβούλων, και άρα αφενός δεν διευκολύνονται να συμμετέχουν εάν είναι υποχρεωμένες να εκπροσωπούνται παντού από τους εκλεγμένους περιφερειακούς συμβούλους τους και αφετέρου δεν δύνανται να αξιοποιήσουν σε θεσμικό επίπεδο τα μέλη τους), προτείνουμε:
Ανεξάρτητα από τις δύο θεματικές επιτροπές που προβλέπονται από τον «Καλλικράτη» και παράλληλα με αυτές, θα μπορούσαν με απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου να συσταθούν άτυπες ομάδες εργασίας, οι οποίες θα καλύπτουν έναν τομέα αρμοδιότητας της αιρετής Περιφέρειας η καθεμία (δηλαδή: α) Προγραμματισμού – Ανάπτυξης, β) Γεωργίας – Κτηνοτροφίας – Αλιείας, γ) Φυσικών Πόρων – Ενέργειας – Βιομηχανίας, δ) Απασχόλησης – Εμπορίου – Τουρισμού, ε) Μεταφορών – Επικοινωνιών, στ) Έργων – Χωροταξίας – Περιβάλλοντος, ζ) Υγείας, η) Παιδείας – Πολιτισμού – Αθλητισμού, θ) Πολιτικής Προστασίας – Διοικητικής Μέριμνας).
Επιπλέον προτείνουμε τη σύσταση δύο ακόμα ομάδων εργασίας, και συγκεκριμένα:
α) Μια ομάδα εργασίας η οποία θα έχει την ευθύνη της παρακολούθησης της συνέχειας τη διαδικασίας της διοικητικής μεταρρύθμισης και θα εισηγείται στο Περιφερειακό Συμβούλιο ζητήματα θεσμικά, εσωτερικής συγκρότησης και οργάνωσης κλπ., σε συνεργασία με τις αρμόδιες προς τούτο υπηρεσίες και
β) Μια ομάδα εργασίας η οποία θα ασχολείται με ευρωπαϊκά θέματα περιφερειακού ενδιαφέροντος, αναζήτηση και ανάπτυξη εθνικών και διεθνών διαπεριφερειακών συνεργασιών κ.λπ.
Οι ομάδες αυτές θα στελεχώνονται από μέλη όλων των περιφερειακών παρατάξεων κατ’ εκλογή τους, είτε μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου είτε μη. Η εκπροσώπηση μπορεί να γίνεται είτε αναλογικά βάσει της εκλογικής δύναμης της κάθε παράταξης είτε (κατά τη γνώμη μας προτιμότερο, δοθέντος ότι τα πορίσματα αυτών των ομάδων εργασίας θα έχουν ούτως ή άλλως συμβουλευτικό και βοηθητικό προς το Περιφερειακό Συμβούλιο χαρακτήρα) με ένα μέλος από κάθε παράταξη.
Οι ομάδες εργασίας θα επεξεργάζονται προτάσεις πάνω στα επιμέρους ζητήματα που θα εμπίπτουν στην ειδικότερη θεματική της κάθε μίας, είτε με δική τους πρωτοβουλία είτε κατόπιν σχετικού αιτήματος του Περιφερειάρχη, των Αντιπεριφερειαρχών, του Προέδρου του Περιφερειακού Συμβουλίου ή του επικεφαλής μιας (1) παράταξης και θα τις υποβάλλουν στην περιφερειακή αρχή και τον Πρόεδρο του Π.Σ., προκειμένου αυτοί να τα φέρουν προς περαιτέρω συζήτηση και ψήφιση στο Περιφερειακό Συμβούλιο.
Σημειώνουμε ότι η ύπαρξη και η λειτουργία αυτών των ομάδων εργασίας επιτροπών δεν θα έχει καμία εμπλοκή με τη λειτουργία των θεματικών επιτροπών του άρθρου 164 Ν. 3852/2010, στις οποίες δίδεται αποφασιστική αρμοδιότητα αντί του Περιφερειακού Συμβουλίου για δύο επιμέρους θέματα.
10. Στο άρθρο 20, «Περιφερειακές παρατάξεις»:
α) η παράγραφος 7 να διατυπωθεί ως εξής: «Εξασφάλιση της δυνατότητας των παρατάξεων να ασκούν το ρόλο και τα καθήκοντά τους. Για το σκοπό αυτό οι παρατάξεις πρέπει να έχουν γραφείο, ηλεκτρονικό υπολογιστή και γραμματειακή στήριξη στην έδρα της Περιφέρειας ή στην έδρα μιας άλλης Περιφερειακής Ενότητας αν το επιλέξουν και γραφείο και ηλεκτρονικό υπολογιστή στις πρωτεύουσες όλων των άλλων νομών, με ένα υπάλληλο για γραμματειακή υποστήριξη όλων των παρατάξεων και όλων των συμβούλων που είναι από τον αντίστοιχο νομό».
β) Να αποφασίσουμε να προτείνουμε στο Υπουργείο Εσωτερικών: «Να καθοριστεί ένας ελάχιστος προϋπολογισμός για τη λειτουργία των παρατάξεων».
11. Το άρθρο 21:
α) στην παράγραφο 3, να διαγραφεί η τελική φράση: «λαμβάνοντας υπόψη ότι η μέγιστη χρονική διάρκεια της ειδικής δημόσιας συνεδρίασης είναι 3 ώρες».
β) Στην παράγραφο 3, ο χρόνος ομιλίας των επικεφαλής των παρατάξεων να είναι 15 λεπτά πρωτολογία και 5 λεπτά δευτερολογία.
γ) Στην παράγραφο 4 να ισχύσει για τη δευτερολογία του Συμπαραστάτη το αρχικό κείμενο, που μιλούσε για δευτερολογία διαρκείας 10 λεπτών.
12. Στο άρθρο 22, να γραφτεί ο τίτλος του «Δικαιώματα και υποχρεώσεις συμβούλων».
13. Στο άρθρο 23, σχετικά με την ισχύ και την τροποποίηση του κανονισμού, το δεύτερο εδάφιό του να διαμορφωθεί ως εξής: «Η τροποποίηση του παρόντος κανονισμού γίνεται από το περιφερειακό συμβούλιο σε ειδική συνεδρίαση, με μόνο θέμα ημερήσιας διάταξης αυτό. Η απόφαση για την ανάγκη τροποποίησης του Κανονισμού και την πραγματοποίηση της ειδικής προς τούτο συνεδρίασης λαμβάνεται κατά τη συνήθη διαδικασία και με τη συνήθη πλειοψηφία. Για την πραγματοποίηση της τροποποίησης σε ειδική προς τούτο συνεδρίαση η συζήτηση και η ψήφιση γίνεται επί της αρχής, κατ’ άρθρο και στο σύνολο και απαιτείται πλειοψηφία των 2/3 του όλου αριθμού των μελών του περιφερειακού συμβουλίου».
14. Να προστεθεί άρθρο στον κανονισμό λειτουργίας του περιφερειακού συμβουλίου με θέμα το θεσμό της συζήτησης για θέματα γενικότερου ενδιαφέροντος κατά τα πρότυπα του αντίστοιχου κοινοβουλευτικού θεσμού, το οποίο άρθρο θα έχει αναλυτικά ως εξής:
1. Για θέματα γενικότερου ενδιαφέροντος, είτε εμπίπτουν είτε όχι στις εν στενή εννοία αρμοδιότητες της Περιφέρειας, ο περιφερειάρχης μπορεί, κατ’ εξαίρεση των διατάξεων των άρθρων 8 παρ. 1 και 13 παρ. 4 του παρόντος Κανονισμού να ενημερώνει το περιφερειακό συμβούλιο και αμέσως επακολουθεί συζήτηση (συζήτηση προ ημερησίας διατάξεως).
2. Κατά τη διάρκεια κάθε έτους της περιφερειακής περιόδου η κάθε παράταξη που εκπροσωπείται στο περιφερειακό συμβούλιο δικαιούται να προκαλέσει μία (1) ειδική συνεδρίαση με θέμα της επιλογής της, με αίτησή της που υπογράφεται από τον επικεφαλής της και κατατίθεται στη γραμματεία του περιφερειακού συμβουλίου.
3. Η συζήτηση πραγματοποιείται με επιμέλεια του προέδρου του περιφερειακού συμβουλίου ως προς τη διαδικασία σύγκλησης του περιφερειακού συμβουλίου, με αναλογική εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος που αφορούν τις λοιπές συνεδριάσεις του περιφερειακού συμβουλίου, μέσα σε ένα (1) μήνα από την υποβολή της αίτησης.

Επιπλέον συμπληρωματικά για τη διεύρυνση της δημοκρατίας στο Π.Σ., καταθέτουμε προς ψήφιση τις εξής προτάσεις, οι οποίες να γίνουν παράρτημα του Κανονισμού:
1) Προτείνουμε να δοθεί η δυνατότητα σε όλες τις παρατάξεις που δεν εκπροσωπούνται στο Περιφερειακό Συμβούλιο να έχουν δικαίωμα λόγου εφ’ όσον το επιθυμούν στις συνεδριάσεις.
2) Όσον αφορά τη λειτουργία των Αντιπεριφερειαρχών, προτείνουμε:
Θεσμοθέτηση άτυπου οργάνου κατά νομό. Με δεδομένο ότι ο «Καλλικράτης» δεν προβλέπει συλλογικά όργανα σε κάθε Νομό, ενώ στο επίπεδο των Δήμων υπάρχει σε κάθε δημοτική και τοπική κοινότητα συλλογικό όργανο, προτείνουμε, να υπάρξει πολιτική συμφωνία, ότι θα λειτουργεί σε κάθε Νομό άτυπο συλλογικό όργανο, στο οποίο θα συμμετέχουν οι αιρετοί σύμβουλοι κάθε Νομού και οι υποψήφιοι Αντιπεριφερειάρχες των παρατάξεων που εκπροσωπούνται στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Το συλλογικό αυτό όργανο θα το συνεδριάζει ο Αντιπεριφερειάρχης μία φορά το μήνα για να συζητά θέματα που αφορούν τον κάθε Νομό.
3) Προτείνουμε την καθιέρωση τοπικών δημοψηφισμάτων για τη γνωμοδότηση σε περιφερειακά θέματα.
Τα δημοψηφίσματα αυτά θα έχουν – αναγκαστικά, λόγω θεσμικού πλαισίου – συμβουλευτικό χαρακτήρα, μπορεί όμως να υπάρχει πριν την προκήρυξή τους πολιτική δέσμευση της περιφερειακής αρχής ότι θα σεβαστεί το αποτέλεσμά τους.

21/3/2011
Ο επικεφαλής του συνδυασμού
«Αγωνιστική Συνεργασία Πελοποννήσου»
ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ

0 σχόλια: (+add yours?)

Δημοσίευση σχολίου